Ten wspaniały smartfon

Jako jedyna w naszej rodzinie nie posiadam smartfona. Do codziennego użytku w zupełności wystarcza mi zwykły telefon komórkowy na przyciski.
Kiedy u nas w domu pojawił się pierwszy smartfon, nie wzbudził on mojego entuzjazmu. Drażniło mnie to, że ciągle włącza mi się coś, czego nie zamierzałam włączyć, „sam wybiera się” numer osoby, do której nie chciałam zadzwonić, albo obraz na wyświetlaczu nagle odwraca się o 90 stopni. Poza tym nie potrzebuję w komórce tysiąca funkcji i aplikacji. Z internetu korzystam tylko w domu, ale gdybym jednak miała potrzebę posłużyć się, którąś z funkcji smartfona, zawsze mogę sięgnąć po telefon męża.

Bo Paweł, w przeciwieństwie do mnie, uwielbia wszelkie nowinki techniczne i jak większość dużych chłopców może godzinami eksplorować możliwości swojego mobilnego urządzenia 😉 Odkrył w nim kilka przydatnych funkcji, o których opowiem za chwilę. Dzięki Pawłowi sama trochę zaczęłam orientować się w tajnikach funkcjonowania smartfonów. Okazało się to pożyteczne, gdyż nieraz pomogłam moim koleżankom z pracy, gdy miały jakiś problem ze swoim telefonem. Zaczęłam doceniać komórkę Pawła również z innego powodu; stała się dla niego bardzo pomocnym przyrządem, który nie tylko umila mu samotnie spędzany czas, ale także ułatwia niektóre czynności.

Kiedy wszyscy domownicy wychodzą do pracy i na zajęcia, Paweł zostaje sam w domu przez kilka godzin. Siedzi przy stole i praktycznie nie ma możliwości zmiany miejsca, ponieważ jego ręce są za słabe, aby poruszać wózkiem. Rozrywką podczas długich godzin jest oczywiście słuchanie z telefonu audiobooków, oglądanie filmików na YouTube, przeglądanie internetu,  czy słuchanie muzyki.

Dużym ułatwieniem dla Pawła jest funkcja czytania esemesów. Nie musi nic naciskać, nie musi wysilać wzroku, aby odczytać tekst wiadomości. Robi to za niego jego komórka, która sympatycznym kobiecym głosem czyta odebraną informację.  Zabawne jest odczytywanie przez smartfon emotikonów. Odkąd to usłyszałam, staram się zawsze w esemesach do Pawła na koniec podpisywać:      ”  Ania 🙂 ” Przychodząca do męża wiadomość brzmi wtedy: „Ania uśmiechnięta buźka”.

Drugą bardzo przydatną funkcją jest możliwość głosowego  wydawania poleceń. Wystarczy przy zaświeconym ekranie wymówić głośno magiczne zaklęcie 😉 „OK Google” i wtedy bez dotykania telefonu można zadzwonić lub wysłać esemesa do dowolnej osoby z książki telefonicznej. Funkcja ta pozwala również na  wyszukiwanie różnych informacji w wyszukiwarce Google, otwieranie aplikacji, czy uzyskiwanie wyników niektórych działań matematycznych.

Zdarzyło się kilka razy, że Paweł siedząc przy stole, przechylił się na wózku na bok i nie miał siły się podnieść. Nie mógł do nikogo zadzwonić, gdyż  był za daleko od telefonu i musiał  tkwić w tak niewygodnej pozycji, dopóki ktoś z domowników nie wrócił do domu. Odkąd odkrył funkcję głosowego wybierania numeru, zawsze w takich sytuacjach może powiadomić  osobę, która najszybciej jest w stanie mu pomóc. Musimy tylko pamiętać, aby przed wyjściem ustawić w telefonie brak wygaszania ekranu.

Wspaniały smartfon mojego męża stał się jego wiernym towarzyszem i asystentem. (A może asystentką? W końcu mówi kobiecym głosem ;))
Oto przykład „rozmowy” Pawła z jego automatyczną asystentką:

Paweł: Okay Google! Wyślij esemes.
Smartfon: Do kogo chcesz wysłać esemesa?
P: Do Ania
S: Ania, Anna F, czy Anna P?
P: Ania
S: Co chcesz napisać?
P: Czekam na Ciebie.
S: Rozumiem. Czy chcesz tę wiadomość wysłać, czy zmienić?
P: Zmienić
S: Co chcesz napisać?
P: Czekam na Ciebie z utęsknieniem.
S: Rozumiem. Czy chcesz tę wiadomość wysłać, czy zmienić?
P: Wyślij.
S: Okay. Wiadomość wysłana.

No i jak tu nie lubić smartfona mojego męża?

Ania uśmiechnięta buźka!

 

Skomentuj

