Moje ulubione głosy

Przy słuchaniu audiobooka, podobnie jak przy czytaniu książki, najważniejsze są dla mnie  przede wszystkim  treść i tematyka. Niemniej jednak na odbiór książki w wersji słuchanej wpływa coś, co nie ma znaczenia podczas samodzielnego czytania. To oczywiście głos lektora.
Niektóre książki w wersji audio są przeczytane dobrze, inne słabo lub nijako. Niektóre wprost rewelacyjnie!

Oto najlepiej (moim zdaniem) przeczytane audiobooki, czyli złota trójka:

Służące– Kathryn Stocket
Trzem głównym bohaterkom powieści, głosu użyczyły: Anna Seniuk, Karolina Gruszka i Anna Guzik. Trudno powiedzieć, która z nich zrobiła to lepiej. Ja nie potrafię wybrać. Uzupełniają się wzajemnie, tworząc mistrzowskie trio!

Dolores Claiborne – Stephen King
Wspaniała interpretacja  Teresy Budzisz – Krzyżanowskiej dodała powieści niesamowitej dramaturgii. Jej głos doskonale wypełnia psychologiczny portret bohaterki stworzony przez autora.

Millennium czyli trylogia Stiega Larssona
Głęboki i wyrazisty głos Krzysztofa Gosztyły zrobił na mnie ogromne wrażenie. To była wielka przyjemność móc słuchać go prawie przez 74 godziny.

Moje ulubione głosy lektorów:

Anna Dereszowska – w jej interpretacji słuchałam świetnie przeczytane Igrzyska śmierci i pozostałe części trylogii Suzanne Collins oraz Cukiernia pod Amorem Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk. Książki Guillaume Musso – Jutro i  Uratuj  mnie nie zachwyciły mnie, ale zyskały dzięki głosowi pani Anny. Podobała mi się też  Zemsta ubiera się u Prady Lauren Weisberger.

Z przyjemnością słucham głosów dwóch Marii: Marii Seweryn i Marii Peszek.W interpretacji Marii Seweryn słuchałam: I góry odpowiedziały  echem  Khaleda Hoseiniego, Ostatnia noc w Chateau Marmont Lauren Weisberger, Gorzka czekolada  Lesley Lokko.
Przeczytane przez Marię Peszek – Wyznania Gejszy Arthura Goldena, Tysiąc wspaniałych słońc Khaleda Hosseiniego, Matka ryżu Rani Manicka.

Elżbieta Kijowska – pięknie czyta Zielony Konstanty Kiry Gałczyńskiej, Rosyjski kochanek Marii Nurowskiej, Księga Małgorzaty Judith Merkle Riley, Świadectwo prawdy Jodi Picoult.

Lubię też słuchać audiobooki czytane przez Joannę Jeżewską i  Ewę Abart.

55 uwag do wpisu “Moje ulubione głosy

  1. Łukasz

    Bardzo mi się spodobał ten blog i optymizm bijący z niego 🙂 pozdrawiam najserdeczniej i życzę dużo szczęścia!

  2. Jakub Pułka

    Bardzo polecam audiobook „Blade Runner”/”Czy androidy śnią o elektronicznych owcach”. Jest to tytuł science fiction jednak, to co zrobiono zarówno z filmem (klasyka gatunku!) jak i audiobookiem to mistrzostwo 🙂

  3. Krzysztof

    Ja z kolei polecam audiobooki czytane przez wielu różnych aktorów z podziałem na głosy. W Polsce w ten sposób została nagrana Gra o tron, Narrenturm np. Ale jak się poszuka to znajdzie się więcej. Świetnie działa na wyobraźnię – trochę w stylu starszych słuchowisk radiowych!

  4. Konrad

    Ze swojej strony mogę polecić genialne słuchowiska Fonopolis we współpracy z SuperNOVĄ, Wiedźmin, Trylogia husycka, to coś więcej niż audiobook. Ponad setka aktorów, każdy z nich odgrywa swoją rolę, gorąco polecam. A teraz jestem na etapie Harrego Pottera w wykonaniu Piotra Fronczewskiego i również się zachwycam. Wezmę sobie do serca porady z bloga i wypróbuję jedną z pozycji 🙂 Dzięki serdeczne.

  5. Marek

    Uważam audiobook za bardzo fajną formę obcowania z literaturą a dla niektórych (np. niewidomi) może to być forma wręcz niezbędna. Sposób interpretacji jest dla mnie jednak sprawą kluczową i tu powstaje niestety problem, bo według mnie gdzieś tak… 80 procent audiobooków jest czytanych w sposób, który jest dla mnie nie do przyjęcia.
    Mój ulubiony lektor, to Ksawery Jasieński – np. „Mistrz i Małgorzata” w jego interpretacji, to mistrzostwo i prawdziwa przyjemność! 🙂 Pozdrawiam serdecznie – Marek.

  6. Aga

    Bardzo dobrze czyta się Wasze wpisy. Postaram się tu zaglądać regularnie 🙂
    Pozdrawiam gorąco i życzę Wam jeszcze więcej miłości i wszystkiego co najlepsze! ❤

  7. Piotr

    W Polakach drzemie ogromny potencjał do audiobooków i dubbingowania – Andrzej Tomecki, Piotr Fronczewski oraz gros innych aktorów posiada tak piękną i bogatą barwę głosu, że słucha się ich z przyjemnością. Szkoda, że to jedno i drugie nie jest tak rozpowszechnione, by było na porządku dziennym w polskich produkcjach.

  8. zjembigos

    Jesli jakis audiobook jest wybitny, to zdecydowanie jest nim ‚lowca androidow’, zrobiony jest z ogromna dbaloscia. Serdecznie polecam.

  9. stoplamek

    Dla mnie najlepszym audiobookiem są Chłopi, ale tylko gdy czyta Szymon Sędrowski, majstersztyk!
    Dużo szczęścia życzę!

  10. Kasia

    Jaki audiobook na sam początek? Kiedyś już próbowałam, ale totalnie nie mogłam się skupić, a po tym wpisie chciałabym spróbować jeszcze raz 🙂

  11. Piotr

    Podziwiam miłość łączącą Panią i męża. Życie z tą chorobą musi być bardzo trudne i dużo osób pewnie by nie podołało takiej próbie. Jesteście wspaniałymi ludźmi wiedzącymi co jest w życiu najważniejsze. Pozdrawiam i życzę jeszcze więcej miłości i cierpliwości.

  12. Dariusz

    Polecam cykl o inkwizytorze Mordimerze Maderdinie czytany przez Janusza Zadurę, wciąga niesamowicie.
    Swoją drogą, zacny blog. Będę tu na pewno częściej zaglądał.

  13. Piotrek

    Bardzo polecam także słuchowiska, gdzie nie ma jednego lektora, a kilkunastu do nawet kilkudziesięciu aktorów wcielajacych się w postacie. Nagrane są także wszystkie inne dźwięki i tło. Dobrym przykładem jest seria Wiedźmin. Można zacząć opowiadań, są krótsze i dobrze wprowadzają w świat 🙂
    Pozdrawiam serdecznie

  14. Marcin

    Ja również lubię audiobooki. Niemniej jednak jest jeden „głos” który mi totalnie nie podszedł – Borys Szyc. Ja wiem że jest sławny, popularny i ma ciekawą, „zadziorną” dykcję. Jednak przez tą „zadziorność” przez cały czas miałem wrażenie że się wymądrza i sprawia wrażenie zarozumiałego. Nie pamiętam który audiobook czytał, ale wiem że po około 3-4h nie mogłem się do jego głosu przekonać. Ale cóż… ile ludzi tyle opinii 🙂

    1. Dawid

      Dlatego w większości przypadków do tego typu rzeczy nie zatrudnia się „największych” nazwisk, bo takie osoby mają już manierę scenową, gdzie po prostu grają całym sobą, a głos to jedynie jeden z wielu elementów. Niestety w przypadku lektora ma on jedynie do dyspozycji wspomniany wyżej głos i nie może tak jak aktor poratować się np. mimiką twarzy czy gestykulacją.

  15. Dawid

    Bardzo ciekawe wpisy. Podziwiam Państwa wzajemną miłość, która mimo tak trudnej choroby pięknie kwitnie, jak gdyby nigdy nic. Trzymam kciuki, życzę dużo zdrowia i pozytywnej energii. Pozdrawiam serdecznie.

  16. Eddie

    Głos, który czytał audiobook-a z wiedźmińską sagą Sapkowskiego.
    Kiedyś pomagałem sobie tym, że na YT można znaleźć ciekawe porównania/zestawienia różnych głosów lektorów,

  17. podcastowa

    Witam, fajny blog. Co prawda nigdy nie przekonałam się do audiobooków, ale lubię słuchać np. tzw. podcastów różnych. Takie tematyczne audycje jakby radiowe, ale z przeznaczeniem tylko do internetu. I głos tam też ma duże znaczenie. Bo co z tego, że ktoś opowiada fajne rzeczy, jeśli robi to monotonnie i jego głoś nie przykuwa uwagi.

    Pozdrawiam i proszę pozdrowić Pawła 🙂

  18. ewa

    Do tej pory trafiałam na lektorów, których głos nie do końca mi odpowiadał i dlatego porzuciłam próby „czytania uszami” ale chyba znowu się skuszę:)

  19. Dominika

    Powiem szczerze, że nigdy nie byłam specjalną fanką audiobooków, wolałam tradycyjna, papierową wersję książek. Ostatnio jednak musiałam skupić się na czymś w pracy, założyłam więc słuchawki i puściłam sobie książkę „niezwyciezony” Lema i powiem szczerze, że jest to przyjemna alternatywa. Przypomniała mi czasy gdy z babcią słuchałyśmy właśnie takich opowiadań w radiu. Dla mnie osobiście nie jest w stanie zastąpić zwykłej książki, jednak od czasu do czasu na pewno będę wracała do e-booków, w sytuacjach w których nie jestem w stanie sięgnąć po książkę 😉

  20. Sebastian

    Nie jestem fanem audiobooków. Wolę czytać książkę. Wygląda na to, że jestem strasznie jednowątkowy. Jak się na czymś skupię to już nie słyszę co się dzieje w „książce”. Ma ktoś jakiś pomysł jak można z tym powalczyć? Czy sprowadza się to po prtostu do tego, że siedzę i już nic nie robię tylko słucham?

  21. Grzesiek

    Bardzo polecam audiobook Blackout – Elsberg Marc. Sam nie byłem do nich przekonany, ale po tym audiobooku zmieniłem zdanie.

  22. Emilia

    Piękne hobby. Uwielbiam audiobooki. Polecam ZŁY w wykonaniu Adama Ferencego. To było moje pierwsze spotkanie z audiobookami. Serdeczne pozdrowienia. Życzę dużo zdrowia, wytrwałości i miłości.

  23. Ems

    Przed momentem rozliczałam PITy z zeszłego roku, przekazałam 1% na męża, chociaż tyle mogłam zrobić, pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego, będę często tu zaglądać.

  24. Justyna

    Co prawda nic tak nie działa na fantazje jak tradycyjna książka to jednak audiobooki też bywają fajne. Aż z ciekawości sobie przesłucham Millenium skoro Pani poleca.

    Pozdrawiam

  25. alezcopan

    Zgadzam się z Panią w kwestii znaczenia głosu lektora i jego wpływu na odbiór audiobooka. Właśnie dlatego nie potrafię się przestawić i odsłuchiwać książek „czytanych” przez programy (np. Ivona) – albo technologia jeszcze kuleje albo brak mi w nich „duszy” 🙂 Do moich ulubionych audiobooków należą te z serii „Mistrzowie słowa”. Świetna kolekcja książek czytanych przez znakomitych polskich aktorów – jeśli jeszcze nie miała Pani okazji gorąco polecam!

  26. Laska Maga

    Audiobooki są bardzo wygodne, szczególnie w podróży. Ale osobiście najbardziej lubię słuchowiska, które już w pełni potrafią przenieść człowieka do innego świata 😀

  27. Klaudia

    Pomimo trudności, z jakimi zmagają się Państwo każdego dnia, pisze Pani w sposób tak prosty, a jednocześnie przemawiający, że aż można wyczuć siłę, którą Państwo posiadają. Łza się w oku kręci, gdy czytam o tej wytrwałości i cierpliwości do choroby, która na krok nie odstępuje.
    Życzę z całego serca spokoju i sposób na oderwanie się od choroby, wyrzucenia jej, chociaż na kilka chwil, w ciemny kąt, aby cieszyć się sobą nawzajem.

  28. Dziękujemy za bardzo miłe i pełne życzliwości słowa oraz za polecenie książek, których jeszcze nie słuchaliśmy. Serdecznie pozdrawiamy!

Skomentuj

