Czytanie uszami ;)

Mam na myśli oczywiście audiobooki, których regularnie słucham od ponad czterech lat. Niektórzy uważają, że książki wysłuchanej nie można uważać za przeczytaną. Fakt,  że jest to inny sposób recepcji wymagający innego rodzaju koncentracji, niemniej jednak poznaję dzieło literackie w całości. Oczywiście dla prawdziwego bibliofila kontakt z tradycyjną książką jest niezastąpiony, dlatego czytam uszami wtedy, gdy nie mogę czytać oczami.

Lubię czytać na głos i lubię słuchać głośnego czytania. Pierwszą książkę, którą w ten sposób przeczytaliśmy razem z Pawłem były „Opowieści starego Kairu” Nadżiba Mahfuza. To było jeszcze przed chorobą, dlatego mogliśmy być na zmianę lektorami. Potem czytywaliśmy oczywiście dzieciom. W czasie wakacji urządzaliśmy rodzinne czytanie, wybierając wspólną lekturę do głośnego czytania.

Kiedyś wyjeżdżając na wakacje, pożyczyłam z biblioteki dla osób niewidzących i niedowidzących, zestaw kilkunastu kaset magnetofonowych z książką Remarque’a „Łuk triumfalny”. Audiobooki na płytach CD jeszcze wtedy nie były w powszechnym użyciu (właściwie to nie wiem, kiedy się pojawiły), a głos lektora oprócz powieści czytał komunikaty informujące o numerze taśmy i ścieżki (np.: „taśma dziesiąta, ścieżka pierwsza”).

Obecnie audiobooków słuchamy codziennie. Dla Pawła, który ma problemy ze wzrokiem, jest to niezastąpiony sposób spędzania czasu.
Ja słucham podczas prac kuchennych, łącząc przyjemne z koniecznym 🙂 oraz kiedy idę na spacer z psem. Mamy też zawsze jednego audiobooka do wspólnego słuchania. Najczęściej słuchamy go podczas drugiego śniadania.

Niekiedy czytam Pawłowi na głos jakąś książkę, ale ponieważ na co dzień nie mam za dużo czasu, zwykle odkładamy tę przyjemność na wakacje.

Podsumowując: audiobooki to bardzo dobry wynalazek!

11 uwag do wpisu “Czytanie uszami ;)

  1. Piotrek

    Ja bardzo często słucham audiobooków w komunikacji miejskiej i pociągach, kiedy zabieranie że sobą wielkiego tomu byłoby niewygodne. Audiobooki to bardzo dobry wynalazek 🙂
    Pozdrawiam

  2. KAROL'EK

    Dla mnie nie ma znaczenie, czy słucha się audiobooka, czy czyta się książkę. Ważne są nasze emocje, kiedy poznaje się treść.

  3. Gosia

    Niestety nie umiem sie przestawić na słuchanie audiobooków, często zapominam się ze powinnam słuchac tego co leci w sluchawkach 😉 zajmuje sie tym co za oknem i niewiele z ksiązki pamietam.

  4. Laska Maga

    Audiobooki spoko, ale polecam również poszukać na necie różnych słuchowisk, które oferują znacznie bardziej rozbudowaną warstwę dźwiękową. Jasne nie są to do końca książki słowo w słowo ale bardziej jak teatr. Tym niemniej polecam.

  5. Kynio

    Słuchowiska i audiobooki są dużo ciekawsze od filmów. Mocno pobudzają wyobraźnie, ale na pewno ciężko jest je słuchać „przy okazji” , ponieważ wymagają dosyć dużego skupienia na treści. Polecam „Niezwycięzony” – słuchiwkso.

  6. Justyna

    Jakoś do tej pory nie byłam przekonana do audiobooków, ale chyba mnie Pani zainspirowała żeby wysłuchać jakiegoś, pozdrawiam serdecznie

  7. Lolek

    Ciekawy wpis, lecz audiobooki to nie mój świat. Po prostu wg. mnie, to zaprzecza podstawowej definicji książki, która jest do czytania a nie słuchania 🙂 polecam za to ebooki, w tabliczce wielkości zeszytu A5 mogę mieć wszystko! Oczywiście pamiętam, że to tylko kwestia gustu 🙂

  8. benekal

    Ja nie mogłem przekonać się do audiobooków, ale ostatnio chcąc rzucić papierosy sięgnąłem po jednego polecanego i o dziwo – nie palę, wysłuchałem całego. Teraz słucham ich przede wszystkim w komunikacji miejskiej i o dziwo, tak jak Ty – w domu – łącząc przyjemne z koniecznym. Gorąco pozdrawiam.

  9. ewsk

    Miło czytać, że ktoś tak jak moja mama docenia audiobooki:) Mama ma jaskre i od kilku lat nie może czytać, a audiobooki ratują jej miłość do literatury 😉 Teraz w domu mamy całą bibliotekę!

Skomentuj

